woensdag 7 november 2018

Bankensysteem


In een eerdere post vertelde ik al kort dat ik dit schooljaar met een 'nieuw' bankensysteem werk. Ik niet alleen, mijn collega Stéphanie ook. 
Vorig schooljaar werkten we voor vele rekenlessen klasoverschrijdend met het vier sporen beleid. We waren en zijn hier zeer enthousiast over, maar ondervonden toen enkele praktische moeilijkheden. 
Onze klassen zijn niet naast elkaar, de kinderen moeten dus van de ene naar de andere klas. Daarom probeerden we deze lessen na een speeltijd te plannen. De kinderen moesten dan onmiddellijk in de goede rij gaan staan. Dit liep vlot. Wat een beetje moeilijker liep was het materiaal. Elk kind had zijn/ haar eigen bank met een pennenzak. Om niet met pennenzakken te lopen sleuren, was de afspraak dat iedereen gewoon het materiaal van het bankje waar hij/ zij zat mocht gebruiken. Bij velen ging dit goed, bij anderen wat minder. Soms verdwenen er dingen, dan was er iets kwijt of was het telraam nergens te vinden in de bank...
Kortom wij vonden dit een heel gedoe. Daarom hebben we het dit schooljaar anders aangepakt. Onze kinderen hebben geen eigen bank meer! :)





De banken staan in groepjes en vooraan is er een extra miniklas. Elke groep beschikt over een pot met identiek materiaal (pot heeft een kleur en al het materiaal in de pot is met dezelfde kleur gelabeld) (gelijk in de beide klassen). Elke bank heeft een nummer en in de bank zit materiaal met dat nummer* (telraam, toverplastiekje, rood-groen kaart en sporenkaart) (ook gelijk in de beide klassen). *Door het nummer weten we onmiddellijk in welke bank het materiaal hoort wanneer er bijvoorbeeld iets op de grond gevallen is.








De kinderen kiezen elke ochtend waar ze gaan zitten. Dit is dan hun plekje voor die dag. Uiteraard kan het dat ze soms eens wisselen van plek (bijv. miniklas of circuit of carrousel of ...) maar dat is dan maar voor even*. *Voor vele kinderen (zeker voor hypersensitieve kinderen) is de houvast van een eigen plek voor een dag toch wel belangrijk. 
Eigen materiaal (bijv. map, agenda, ...) wordt verzameld een persoonlijk brievenbakje* vooraan in de klas. *Dit vind ik zo handig! Nu zie ik onmiddellijk wie zijn map of agenda niet heeft afgegeven en uitdelen kan zo ik super vlot na school. Geen tijdverlies meer.




Om de potten en banken volledig en netjes te houden is er een nieuw taakje. Het controleteam! 
Kinderen die deze taak kozen, zijn heel de week verantwoordelijk voor 2 kleuren potten en de bijhorende banken. Op het einde van de dag moeten ze deze controleren (affiche als hulp).
Tot nu toe lukt dit zeer goed. De kinderen ervaren het kiezen van een plek als positief en het materiaal is na 2 maanden nog steeds helemaal volledig. Ook ik ben helemaal enthousiast en werk zeer graag op deze manier :)

Geen opmerkingen: