tag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post4260946972271442035..comments2023-07-10T20:06:40.856+02:00Comments on ©Lise: + en - en splitsingen speels automatiserenlisehttp://www.blogger.com/profile/11447357006080479555noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post-70725522233926790682016-01-21T22:38:43.663+01:002016-01-21T22:38:43.663+01:00Hoi Lise,
eerst een vooral: wat een leuke blog en ...Hoi Lise,<br />eerst een vooral: wat een leuke blog en wat een toffe ideetjes kan je hier opdoen!<br />Ik ben hier terecht gekomen door je collega Stephanie. Wij studeerden samen in Leuven en proberen elke vakantie nog eens af te spreken met een groepje meiden. <br />Ik ben ook juf in een eerste leerjaar maar in een klein dorpsschooltje. We hebben maar van elk leerjaar 1 klasje waardoor ik dus geen parallelcollega heb waarmee ik ideetjes kan uitwisselen of het werk kan verdelen om een leuk idee uit te werken... en daarom is je blog wel eens heel leuk voor mij om te lezen. De volgende dagen ga ik hem eens heel goed bekijken en dan kan het wel zijn dat je van mij eens een mailtje krijgt voor meer info...<br />Maar ook wil ik een ideetje over het inoefenen van de splitsingen van mij geven. Ik doe dat geregeld met speelkaarten. Je kan het klassikaal doen of individueel.<br />Je hebt een boek speelkaarten nodig (als je de splitsingen van 10 wil oefenen, heb je alle kaarten nodig tem 10). Je legt 9 kaarten zichtbaar op de tafel (3x3), de andere kaarten houd je in je hand. Je kijkt of je bij de 9 kaarten op tafel 2 "vriendjes" van 10 ziet. Deze bedek je met twee nieuwe kaarten uit je hand. Dan ga je weer op zoek naar 2 vriendjes en bedekt ze weer met twee nieuwe kaarten. Zo doe je verder tot je kaarten in je hand op zijn. Soms zie je geen vriendjes meer en ben je 'kapot'. Maar het is dus de bedoeling om zo ver mogelijk te geraken... om uit te geraken.<br />Dit kunnen de kinderen ook gemakkelijk thuis doen.<br />Hopelijk kan je een beetje aan mijn uitleg aan uit en ben je iets met het ideetje.<br />Alvast bedankt voor jouw ideetjes en je mag altijd eens de groetjes doen aan Stephanie van mij ;) <br />Groetjes Caroline<br />(Stephanie zegt Lili)Carolinehttps://www.blogger.com/profile/10478446995492321246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post-80527866931130238272016-01-20T19:23:35.579+01:002016-01-20T19:23:35.579+01:00Hallo Gietje,
De kinderen zijn heel gesteld op he...Hallo Gietje,<br /><br />De kinderen zijn heel gesteld op het geheim houden van hun code ;)<br />Als ze klaar zijn steken ze hun vinger in de lucht (de meesten dekken ook hun code af ;)). Ik ga langs om te kijken of de code juist is. Is de code juist dan veegt het kind zijn toverplastiekje schoon en gaat die naar buiten.<br />Is de code fout, dan zeg ik welk vakje mis is (ik teken de vakjes steeds op bord met de som of splitsing erboven) zo hebben ze de kans om zichzelf te verbeteren. Gokken mag van mij niet, ze moeten hun telraam er dan bij nemen.<br />In het begin had ik kinderen die gokten, maar na twee weken hebben ze al door dat dat niet voordelig is, omdat ik steeds bij kindjes aan het langsgaan ben duurt het even voor ik bij hun ben... als ze steeds fout zijn moeten ze dus langer wachten om naar buiten te gaan. Nu nemen ze er onmiddellijk hun telraam bij als ze een foutje hebben en het antwoord niet weten.<br /><br />Liefs,<br />Liselisehttps://www.blogger.com/profile/11447357006080479555noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post-84959339439592277932016-01-17T22:05:32.492+01:002016-01-17T22:05:32.492+01:00Wat als ze de code niet juist hebben? Gokken ze da...Wat als ze de code niet juist hebben? Gokken ze dan niet gewoon? Of moeten ze dan iets extra maken of hoe gaat dit in z'n werk? Alvast bedankt!Gietjehttps://www.blogger.com/profile/03373753101891463416noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post-49139145944887268722016-01-11T19:24:37.580+01:002016-01-11T19:24:37.580+01:00Hallo Marjolein,
Bij het spel Jenga kleef ik kaar...Hallo Marjolein,<br /><br />Bij het spel Jenga kleef ik kaartjes met een bewerking op het blokje. Het kindje dat het blokje uit de toren haalt moet de bewerking oplossen. <br />Enkel wanneer de bewerking juist is opgelost mag het kind het blokje houden.<br />Je kan op twee manieren werken: <br />1. de andere kinderen kijken na of de uitkomst correct is.<br />2. je kleeft de uitkomst onderaan het blokje.<br /><br />In mijn klas heb ik een reuze vier op een rij. (http://lisenicodeme.blogspot.be/2015/02/tafels-speels-inoefenen.html)<br />Kinderen mogen pas een schijfje in de vier op een rij stoppen als ze een rekenkaartje hebben opgelost (je kan de kaartjes op de schijfjes kleven of ze in een doosje stoppen).<br /><br />Liefs,<br />Lise<br />lisehttps://www.blogger.com/profile/11447357006080479555noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2096905494725275261.post-62235471534455395882016-01-11T19:09:00.962+01:002016-01-11T19:09:00.962+01:00Heel leuk idee!! Je schrijft dat je dit soort spel...Heel leuk idee!! Je schrijft dat je dit soort spelletjes toepast in hoekenwerk bij bv. Jenga en zo. Kan je me vertellen hoe je dit dan precies doet?<br />Marjolein Vanbaelenberghenoreply@blogger.com