woensdag 6 december 2017

Knutselfun in de klas 'Pietenmutsen met snufjes'.

Voor de aankomst van Sinterklaas en zijn Pieten knutselen wij pietenmutsen in de klas. Geen gewone, maar hele speciale. Enkele jaren geleden in een stage maakte ik een les rond de hoedenontwerper 'Elvis Pompilio'. Deze insteek gebruik ik nu voor de les van de pietenmutsen.
Via een Powerpoint en filmpje bespreken we de hoeden van meneer Pompilio. Hoe zien ze eruit? Wie zou ze dragen? Wanneer draag je ze? Wat is er speciaal aan? ... Ik vertel dat we zelf ook een hoed gaan ontwerpen en bespreek welk materiaal de kinderen mogen gebruiken. Voor elk kind voorzie ik een papieren band (maak ik vooraf) en in elke groep ligt wit papier, krantenpapier, bruin kraftpapier en  rood zijdepapier (ook scharen  en lijmstiften). Samen overlopen we wat je allemaal kan doen met papier (scheuren, knippen, verfrommelen, plooien, ...). We gaan niet zomaar een hoed ontwerpen. We ontwerpen een hoed/pietenmuts voor onze favoriete Piet. Aan de hoed moeten allerlei snufjes zitten die handig zijn voor onze favoriete zwarte Piet. Bijvoorbeeld een pakjeswerper voor pakjespiet of een gezichtsveger voor schoorsteenpiet of .... De kinderen hebben meer dan genoeg ideeën ;).
Op het einde van de les mag iedereen de snufjes op zijn/haar pietenmuts voorstellen. De dag dat de Sint met zijn Pieten op school is zetten ze hun muts dan een hele dag op.







Het leuke aan deze les vind ik dat de kinderen hun eigen fantasie volop kunnen gebruiken. Ook moeten ze experimenteren en uitproberen met beperkt materiaal. De resultaten zijn altijd zeer speciaal en de uitleg van de kinderen erbij is fantastisch :).

Geen opmerkingen: