zaterdag 16 september 2017

Knutselfun in de klas 'vissen'


 




In de zomervakantie nam ik mij voor om hier regelmatig een knutselopdracht die ik in mijn klas doe te posten. En voila hier is de tweede blogpost 'knutselfun in de klas' (de vorige kan je vinden onder het label 'knutselfun').
De voorbije week leerden we het woord 'vis' en vrijdag knutselden we dan ook een vis. Mijn collega en ik haalden 3 jaar geleden inspiratie voor deze opdracht op de eindtentoonstelling van BKO (school voor beeldende kunsten Overijse). We zagen daar vissen gemaakt uit krantenpapier en tijdschriften en maakten er onze eigen versie van. Omdat we het zo een fijne opdracht vinden doen we deze nog steeds :).

Eerst bekeken en bespraken we in de kring het prentenboek 'Vrolijk' van Mies Van Hout. We hadden het over de gevoelens, de kleuren en de uitdrukkingen van de verschillende vissen. De kinderen mochten dan zelf een gevoel voor hun vis kiezen. De kop van de vis tekenden ze langs beiden kanten met pandakrijtjes op een uiteinde van het lijf (* het lijf maakte ik vooraf al klaar -> bruin knutselpapier oprollen en vastnieten). We knipten een mond uit de kop die paste bij het gevoel van de vis.
De dag voordien hadden de kinderen al een krantenvel geverfd (zo is het droog wanneer je de vis maakt). Dit wordt in stroken geknipt en opgerold. Wanneer je het in het lijf van de vis stopt en vast niet wordt het de staart van de vis. Uit tijdschriften knipten de kinderen rondjes die ze nadien lijmden op het lijf. 

Elk jaar vinden de kinderen het een fijne activiteit. De kinderen kunnen hun creativiteit gebruiken bij het verven en het tekenen van de kop. Stuk voor stuk zijn het unieke vissen!
En als juf heb je door deze activiteit onmiddellijk zicht op de knip- en verf vaardigheden van de kinderen. Toch wel belangrijk om te weten wanneer ze net in het eerste leerjaar zitten.

Geen opmerkingen: