maandag 23 januari 2017

Schrijfmethode Karakter: Onze professor Odette

Deze blogpost had ik al zoveel eerder moeten schrijven. Het staat al meer dan een jaar op de to do lijst in mijn hoofd, maar het is er gewoon nog niet van gekomen...

In het eerste leerjaar werken wij nu voor het vierde jaar op rij met de methode 'Karakter' voor schrijven (Van In). Mijn eerste werkjaar, 3 schooljaren terug, tijdens de interim in het eerste leerjaar had ik het geluk om deze methode in onze school mee 'op te starten'. 
Toen schreven we nog onmiddellijk het hele structureerwoord (veilig leren lezen tweede maanversie). Perfect mogelijk want de methode Karakter heeft een kopieermap waarin er schrijfbladen van de structureerwoorden van veilig leren lezen voorzien zijn.
Sinds vorig schooljaar ben ik ook officieel de klasjuf van het eerste leerjaar C. We hebben toen besloten om van het schrijven van de structureerwoorden af te stappen en ons op de letters die in de 'spotlight' staan te focussen. We leerden dus telkens enkel de letter schrijven. Hierdoor moesten we niet meer met kopieën werken maar konden we het mooie letterschrift aankopen. Natuurlijk komt de volgorde van de letters in het schrift niet overeen met de volgorde van veilig leren lezen, maar dat is geen enkel probleem. Wij kleven na het verbeteren telkens een post it op de pagina van de volgende letter en zo kunnen de kids hun werkschrift makkelijk zelf openen.
Wij waren en zijn zo tevreden van deze nieuwe aanpak dat we dit schooljaar terug met de letters werken. Veel makkelijker en minder frustrerend voor iedereen :). Het schrijven van de woorden (verbindingen) verloopt na een tijdje automatisch. 

Karakter is een hele speelse methode. Het schrift is gebaseerd op D'Haese, maar de letters zijn eenvoudiger geworden. Professor Odette heeft de hoofdrol in het eerste leerjaar. Ze is een gekke professor die samen met een letterkever op zoek moet gaan naar alle andere letterkevers. Ze beleven allerlei gekke avonturen en bij elke letter hoort een leuk verhaal. Neem zeker eens een kijkje op de website van Van In.

Wij werken in de klas met een zelfgemaakte handpop van professor Odette. Deze komt dan bij elke letter vertellen wat ze meegemaakt heeft en zo wordt de nieuwe schrijfletter aangebracht. De kids vinden dit geweldig!!






(DIY: Voor het hoofd en de krullen sneden we vormen uit matrassen. Deze lijmden we aan elkaar. Nadien touw spannen rond het haar en alles verven met gewone plakkaatverf. De ogen hebben we met buttons gemaakt. Zorg dat je een mond snijdt die kan bewegen. Dit zorgt voor de echte mimiek wanneer je spreekt met je handpop. Voorzie achteraan in het hoofd een gat boven en onder de mond waar je je vingers kan instoppen. Anders kan de mond natuurlijk niet bewegen ;))

1 opmerking:

Unknown zei

Ik vind het heel jammer dat de verhalen van Odette niet kloppen. Hoe pak je deze dan aan?