dinsdag 12 januari 2016

Leescircuit eerste leerjaar

Vorig jaar werkte ik een leescircuit uit voor het tweede leerjaar. Hoe dit juist  in zijn werk ging vind je hier.

Dit schooljaar ben ik de trotse juf van het eerste leerjaar. Hetzelfde idee is gebleven en mits wat aanpassingen was ook het leescircuit helemaal geschikt voor het eerste leerjaar.


Handig om te weten...

Wij werken op school met de methode 'Veilig leren lezen 2e maanversie'. 
Mijn collega's en ik zijn met het leescircuit gestart na de herfstvakantie en gaan door tot de krokusvakantie. Nadien schakelen we over naar een rekencircuit om de sommen en splitsingen te automatiseren. Voor lezen passen we na de krokusvakantie de RALFI- methode toe (zie uitleg hier)

De werking is nog steeds identiek. Vier keer per week (ik doe dit op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag) doen we 20 minuten leescircuit. Het rad heeft vier kleuren dus elke groep doet elke opdracht binnen die ene week.




Er zijn vier opdrachten:

- Lezen met de juf:
Dit is steeds een opdracht rond begrijpend lezen die ik begeleid.
Ik gebruik voornamelijk materialen uit 'Feestneus'. Dit is een box met oefenkaarten van onze methode. Na kern 6 (alle letters zijn gekend) gebruik ik opdrachten op maat per kind uit de handleiding 'Ik lees, ik doe' van Abimo.

- Lalala- lezen:

Liedjesteksten lezen.
Bij de vorige leesmethode (eerste maanversie) zit een cd met een liedjesboek. Wij hebben de teksten uitgetypt. De kids lezen de tekst en zingen ondertussen mee. De cd gaat redelijk snel, dus hier wordt aan leestempo gewerkt. Ze moeten steeds met hun vinger de tekst aanwijzen.

-Duolezen:

Hier lezen de kinderen per twee. Opdrachten variëren van week tot week. In een boekje lezen, wisselrijtjes lezen, ...

-Toneellezen:

De kinderen lezen per twee. Tot en met kern 6 lezen ze in de 'Boeken vol versjes' die bij de methode aansluiten. Ze bereiden samen een versje voor en mogen dit achteraf aan de klas voorstellen (bijv. met gebaren, met handpoppen, ...). Vanaf kern 7 lezen ze samen in een toneelleesboek. De boekjes voor toneellezen kan je ook bestellen bij Zwijsen. Ze zijn een echte aanrader.

Vooraf denk ik heel goed na over de groepen. Ik werk met heterogene groepen. Binnen de groepen leg ik ook heterogene duo's vast. Dit omdat sommige opdrachten in groep gebeuren en andere per twee. Zo zijn er steeds sterkere lezers in de groep waar de zwakkere lezers van kunnen leren.


Hier kan je de affiche downloaden met de opdrachten die ik gebruik tijdens het leescircuit in het eerste leerjaar.

Heb je nog vraagjes, stel ze gerust in een reactie hieronder.

Hopelijk zijn jullie hier iets mee...

Liefs,

Lise

4 opmerkingen:

Gietje zei

Hallo Lise, ik had nog een aantal vraagjes over je circuit. Zou het lezen van liedjesteksten bijvoorbeeld ook werken met liedjes van K3,...? En stoort dit de andere kinderen niet als zij zitten te zingen?
Voor toneellezen: selecteer jij dan verhalen die voor twee kinderen zijn? Want in die boekjes staan stukken voor twee spelers, dan weer voor drie. En laat je ze dit gewoon lezen of spelen ze het dan achteraf voor de klas? Gebruiken ze attributen of laat je ze gewoon lezen? Bedankt!

lise zei

Hallo Stéphanie,

In een tweede denk ik zeker dat het ook met teksten van K3 gaat. Ze kennen al alle letters dus dat kan geen probleem zijn. Vooral de nadruk leggen op het bijwijzen met de vinger.
Wanneer ik leescircuit doe zet ik op mijn digibord geluidsballen (http://ictmagic.sharedby.co/share/texdW3). De afspraak is dat de ballen maar een beetje mogen bewegen (dus niet hoog botsen). Ik zeg altijd dat ik geen stemmetjes mag herkennen, enkel de stemmen van de kindjes die in het groepje bij de juf zitten en de 'stem' van het liedje. Soms moet ik hen hier tijdens het leescircuit nog eens aan herinneren, maar dit gaat eigenlijk echt vrij goed. Natuurlijk is het niet muisstil, maar ik vind dit absoluut niet erg. Voor mij is stilte geen noodzaak. Ik wil dat ze luidop lezen en goed oefenen en plezier beleven aan het lezen.
Toneellezen laat ik ze per twee doen. Dan verdelen ze dus onderling de rollen. Soms laat ik hen handpoppen gebruiken of voeg ik een extraatje toe. Maar ik doe dit niet elke week want anders blijft er niet voldoende effectieve leestijd over.

Liefs,
Lise

An zei

Leuk idee! Hoe richt je juist de leesopdracht bij de juf in? Groetjes an

jufKay zei

Hey! Tof werking, dit wil ik ook wel eens proberen. Zou je de liedjesteksten en de liedjes eventueel willen delen?
Groetjes juf Kay