maandag 28 december 2015

kaartjes veilig leren lezen 2e maanversie

Lieve bloglezers,

Het is ondertussen weer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb...

Nochtans staan er in mijn hoofd nog vele berichten klaar, alleen moet ik de tijd vinden om ze te schrijven ;).
Dit is een ideetje dat ik al een tijdje met jullie wil delen.

Wij werken in het eerste leerjaar met de methode 'Veilig leren lezen (2e maanversie)'. Vorige schooljaren gaven wij aan de kinderen steeds nadat een structureerwoord was aangebracht, het prentje en afzonderlijk letterkaartjes van dit woord mee (gekopieerd op gekleurd papier: kleur van de kern). De kinderen stopten dit in hun taaldoosje en oefenden hier dan thuis mee.


Nu merkten we dat dit eigenlijk niet zo efficiënt was. Na een tijdje zaten er zoveel kaartjes in het doosje en raakten ze deze kwijt, de kinderen kenden de structureerwoorden gewoon uit het hoofd en leerden niet echt meer bij, ...


Daarom hebben we het dit schooljaar anders aangepakt.

We scanden de prentjes van het ringboekje (maan) per kern in en op de achterkant typten we het woordje. De structureerwoorden voegden we ook toe. Dit deden we voor alle kernen van 1 tot en met 6.
Nadien knipte ik voor mijn klasje alle kaartjes uit en plastificeerde ik deze voor elke leerling!
De kinderen nemen nu elke dag hun klikklakboekje mee naar huis en hun taaldoosje met de kaartjes uit het ringboekje en de structureerwoorden.
Thuis hebben ze nu enkele manieren om te oefenen (dit kleeft ook in hun klikklak).

-     Jij flitst een letter en je kapoen verklankt de letter (belangrijk om dit dagelijks te oefenen!)
-       Jij zegt een woord, je kapoen maakt het woord met de klikklak.
-    Jij maakt een woord met de klikklak, je kapoen leest het woord.
-    Je kapoen neemt een kaartje met een afbeelding uit het taaldoosje en maakt het woord met de klikklak. Mama of papa controleert (op achterkant kaartje staat het woord).

Na twee kernen halen we steeds de woordjes van de eerste kern weer op, zodanig dat er steeds kaartjes van twee kernen in hun doosje zitten.



 


Nu we dit zo al enkele maanden doen kan ik zeggen dat we (ik en mijn collega's) hier zeer tevreden over zijn. Het was en is (net de kaartjes van kern 6 allemaal geplastificeerd;)) een hele karwei om al de kaartjes te knippen en te plastificeren. Maar omdat we ze regelmatig ophalen hebben we tot nu toe bijna alle kaartjes teruggekregen. Dus we zijn heel optimistisch dat we ze toch enkele jaren zullen kunnen gebruiken. ;)
     We hebben ook gemerkt dat de kinderen hun letters vlotter kennen en dat ze veel meer woordjes kunnen maken en lezen. Ook voor de anderstaligen is dit zeer positief want zij leerden sneller woordenschat en kunnen hiermee ook zelfstandig aan de slag als hun ouders het Nederlands niet beheersen.

Klik hier voor de kaartjes van kern 1, kern 2, kern 3, kern 4, kern 5 en kern 6.
      
     Kaartjes printen, alle randen afknippen en dan kaartje plooien zodat woord op de achterkant van de prent staat. Kleef dit vast en dan plastificeren.





Geen opmerkingen: