woensdag 11 november 2015

Wie is het? met de kids van de klas.

Vorig jaar volgde ik enkele navormingen in verband met taalstimulering bij kleuters.
Hieruit heb ik vooral onthouden hoe belangrijk het is om aan de taalvaardigheid van kinderen te werken. Dit is niet alleen belangrijk voor de kleuters, ook in het eerste leerjaar kan je hier op fijne manieren aan werken.
Daarom heb ik dit schooljaar in mijn hoekenwerk een 'babbelhoek' ingevoerd. Elke week is er een andere 'babbelopdracht'.

Een opdracht die ik begin dit schooljaar met de kids heb uitgewerkt is onze 'Wie is het?'.

Bij het woordje 'Ik' heb ik van elke kapoen een foto genomen. 
Telkens hadden de kids andere attributen uit de verkleedkoffer aan.
Belangrijk is dat je er voor zorgt dat elke combinatie van eigenschappen maar één keer voorkomt. Is dit het geval? Dan klopt de 'Wie is het?' ;)
Ik heb gelet op de volgende eigenschappen:
- hoofddeksel/ geen hoofddeksel
- jongen/ meisje
- bril/ geen bril
- snor/ geen snor
- pijp/ geen pijp.




Nadien alle foto's op de computer ingevoegd en samen in een word-bestand geplaatst.
Bestand 3 keer op A3 in kleur geprint. 2 vellen gelamineerd -> dit zijn de spelborden. En van het 3e vel alle foto's uitgeknipt en gelamineerd -> foto's om te trekken.

Elke speler krijgt een A3 vel en een stift. De spelers zitten recht tegenover elkaar en tussen de spelborden staat een map. Ze trekken een kaartje en spelen maar.

De lln. die het niet zijn doorstrepen ze met stift. Na het spelen kan je dit makkelijk met een doekje afvegen.

TIP: om taalzwakke kids extra te helpen kan je er een lijst met pictogrammen bijvoegen over de vraagjes die ze kunnen stellen (bijv. bril/ geen bril, ...)


Mijn kids vinden het heel fijn. Soms doe ik het in hoekenwerk, soms is het een opdracht aan het keuzetouw.

Geen opmerkingen: