vrijdag 17 april 2015

Keuzetouw

In het laatste jaar van mijn opleiding, ondertussen 2 jaar geleden, had ik het grote geluk dat ik mijn eerste leerjaarstage bij juf Stéphanie mocht doen. Een super juf met leuke ideeën!
Nadien had ik nog meer geluk want als eerste werkervaring mocht ik haar vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Dit jaar zijn we collega's.

Het ideetje van het keuzetouw leerde ik tijdens de stage in het eerste leerjaar.
Ondertussen heb ik er wat mijn eigen versie van gemaakt door zelf kaarten te maken in het thema van Floddertje en door zelf opdrachten te verzinnen. 

Het werkt zo:
Kinderen die klaar zijn met hun werk mogen naar het keuzetouw als dit op het bord aangegeven staat (bordregels vind je hier). Dit is sowieso altijd het geval bij reken- en taallessen. Dit omdat hier een groot tempo verschil is tussen de leerlingen. Op andere momenten is het keuzetouw ook soms open. Dit hangt wat van de les af.
Elke week veranderen de opdrachten aan het keuzetouw. 
De eerste ochtend van de week overloop ik de opdrachten met de leerlingen. Soms zijn er opdrachten waar er maar een aantal leerlingen tegelijkertijd aan kunnen werken (bijv. een leerrijk spel spelen). Dit wordt ook tijdens het overlopen van het keuzetouw besproken.
Een belangrijke regel is dat de leerlingen moeten fluisteren aan het keuzetouw. Dit zodanig dat de andere leerlingen rustig kunnen verder werken terwijl ik hen extra begeleid.
Belangrijk is ook dat de leerlingen de opdrachten zelfstandig kunnen uitvoeren (bijv. zelf cd- speler kunnen opzetten in de luisterhoek, zelf computer opstarten in de computerhoek). In het begin van het schooljaar steek ik tijd in het aanleren van deze vaardigheden. Het keuzetouw moet ervoor zorgen dat ik de leerlingen die het nodig hebben extra kan begeleiden. Dit lukt niet wanneer anderen constant om hulp komen vragen.
Ook laat ik opdrachten van het keuzetouw soms terugkomen in hoekenwerk. Dit om leerlingen die vaak traag werken ook de kans te geven om de opdrachten te kunnen doen.

Persoonlijk werk ik graag met het keuzetouw. De kinderen zijn rustig en heel flink aan het werk wanneer ze klaar zijn. Ook zijn ze gemotiveerd. Verschillende opdrachten die wekelijks wisselen zijn fijner dan altijd in een snel- klaarboekje werken.
Kinderen leren zelfstandig alleen en in groep werken en ze leren kiezen.

De opdrachten zijn heel afwisselend. Tekenen, op de computer werken, naar de luisterhoek gaan, lezen, in een snel- klaarboekje werken, poppenkast spelen, een leerrijk spel spelen, puzzelen, een opdracht uitvoeren in de bouwhoek, een vriend helpen, ...
Geregeld komen er ook opdrachten bij.
Ook probeer ik de opdrachten aan het keuzetouw in het thema te verwerken. Bijv. tijdens thema sprookjes poppenkast spelen met stokpopjes van sprookjesfiguren, puzzels in het thema, een leerrijk spel die de leerstof oefent waar we rond aan het werken zijn,...

Hieronder zie je hoe mijn keuzetouw eruit ziet (heb het deze vakantie gepimpt met een leuke kader. Een gewoon touw in de klas met de opdrachten aan kan natuurlijk ook ;)). Dit zijn enkele opdrachten.





5 opmerkingen:

Gietje zei

Hallo Lise, waar haal je de opdrachten dan voor dit keuzetouw? Kun je een aantal voorbeelden geven voor het tweede leerjaar? En moeten ze dan het kaartje eraf nemen zodat de anderen weten dat ze dat niet meer kunnen doen? Zou er graag mee starten, maar er zijn nog te veel praktische vragen ;). Alvast bedankt!

lise zei

Hallo Gietje,

Elke week zijn er andere opdrachten. Ik voorzie steeds enkele speelse opdrachtjes en enkele meer werk opdrachtjes. Bijv. bouwen met de blokken, iets bouwen in de zandbak, naar de luisterhoek gaan, werken op de computer, een puzzel maken, rekenkaartjes (sommen en splitsingen) oefenen op een speelse manier (bijv. met jenga of vier op een rij of 'bang' of...), boekje lezen, ...
In het eerste voorzie ik ook veel opdrachten rond letters en schrijven en lezen (bijv. in de stempelhoek/ schrijfhoek werken in het ringboekje, woordjes schrijven op de lichttafel, ...).
De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Vooral het extra inoefenen van de leerstof stop ik erin en fijnere speelmomenten.
De kinderen moeten het kaartje er niet afnemen. Ik overloop in het begin van de week de opdrachten en zeg met hoeveel ze deze mogen doen. Eigenlijk is dit nog nooit een probleem geweest... ze onthouden dat gewoon ;)

Sinds dit jaar ben ik ook gestart met zelfstandig werk. Op maandagochtend krijgt bijna elk kind een weektaak (blad met opdrachtjes op) deze moeten ze afwerken gedurende die week. Het zijn remediëringsopdrachten of uitbreidingsopdrachten op maat van het kind. De blaadjes liggen in bakjes bij mijn bureau. Aan de hand van een symbool op hun weektaak kunnen ze zien welk blad ze moeten nemen en maken.
Zelfstandig werk is ook een onderdeel van het keuzetouw. De kinderen mogen van mij zelf kiezen wanneer ze hier aan werken, maar vrijdag moet het klaar zijn. Wie niet klaar is moet het de maandag nadien in hoekenwerk afwerken (dus dat leren ze snel ;)). Dankzij het zelfstandig werk kan ik extra opdrachtjes geven op maat en ook inspelen op tempoverschillen. Snelle leerlingen krijgen meer taakjes voor zelfstandig werk. Hele trage leerlingen krijgen er geen.

Hopelijk ben je iets met de uitleg...
Als je nog vragen hebt, laat maar weten ;)
Liefs,
Lise

Sofie Van thienen zei

Dag Lise,

Wow, wat een toffe site!
Hier vind ik echt leuke ideetjes. Ik heb dit jaar (in het tweede leerjaar) een klas met een heel groot niveauverschil waardoor ik even met mijn handen in m'n haar zit.
Jouw ideetje van de keuzetouw is in ieder geval TOP.

In mijn klas gebruik ik ook alles van Floddertje.
Zou je het zien zitten om het document met de verschillende kaartjes door te sturen?
Het zou zonde zijn dat ik eigenlijk net hetzelfde moet maken zoals jij al maakte. (Je moet het warme water niet uitvinden als het al bestaat hé ;-) )

Een nee heb je, een ja kun je krijgen.
In ieder geval al een dikke merci om jouw ideetjes met ons te delen!

Groetjes,
Sofie

lise zei

Hallo Sofie,

Blij te lezen dat je zo positief bent ;)
De reden dat de kaartjes er niet via link te downloaden bijstaan is omdat ik ze niet mooi in één bestand heb staan. Ik heb er al regelmatig bijgemaakt en telkens door elkaar zitten opslaan :s
Ik moet mij eens bezighouden met ze bij elkaar te zoeken en mooi in één bestand te zetten. Wanneer ik dit gedaan heb post ik ze via een link in deze blogpost zodat je ze kan downloaden. (waarschijnlijk wel pas een taakje voor een volgende vakantie).

Groetjes,
Lise

Anoniem zei

Beste Lise,

Bedankt voor al je toffe site boordevol tips. Ik zou ook graag gebruik maken van het keuzetouw en ik las dat je er ook puzzels als keuze tussen zet. 2 vraagjes daarbij: van hoeveel stukjes laat je de leerlingen puzzels maken (tweede leerjaar) en als deze puzzels niet klaar zijn, hoe bewaar je ze dan? Alvast bedankt en veel succes in het nieuwe schooljaar.