zondag 4 januari 2015

Fotobord

Dit jaar heb ik voor mijn tante een fotobord gemaakt als kerstcadeau.
Vorig jaar had ik er ook al twee gemaakt. Een exemplaar hangt bij mijn ouders in het toilet en het andere was een verjaardagscadeau voor mijn nichtje. 

Wat heb je nodig?:
- een houten plaat van ongeveer 1 cm dik 
- stof (langs elke kant 3 centimeter over. dus ongeveer 66 cm op 86 cm)
- lint (koop steeds voldoende. Voor dit bord (60 cm op 80 cm) heb je toch 2 rolletjes lint van 5 meter nodig) 
- dikke vlieseline (ook langs elke kant 3 cm over)
- automatische nietjesmachine
- hele kleine nagels van 1 cm
- hamer
- schilderij tape

Hoe?:
1) Ja spant de vlieseline over de houten plaat en schiet ze met de automatische nietjesmachine vast langs de achterkant.

2) Vervolgens span je de stof over de plaat en de vlieseline en schiet je deze met de nietjes vast langs de achterkant. (! als de stof een patroon heeft moet je goed kijken dat het patroon recht ligt)

3) Knip de linten op de juiste lengte en schik ze op de plaat. Knip ze lang genoeg. Je hebt beter te veel. Je kan kiezen om de linten zo te leggen dat je ruiten bekomt, of om ze zo te leggen dat je vierhoeken bekomt. Ik heb ze beiden al eens uitgeprobeerd. Hieronder kan je kiezen wat je het leukst vindt.

4) Span de linten goed aan en schiet ze langs de achterkant van de plaat vast.

5) Dit is de moeilijkste stap... klop op elke kruising van twee linten een nageltje in. Omdat de nagels zo klein zijn moet je hier een beetje geduld voor hebben ;)

6) Als afwerking kan je de rand van de achterkant van het bord afplakken met schilderij tape. Zo is de rand van de vlieseline, stof en nietjes verstopt.

7) foto's en kaartjes in stoppen ;)








1 opmerking:

Leen zei

En ik ben de gelukkige tante die dat bord dagelijks mag bewonderen ! Lieve Lise, je blog is fantastisch - je fiere tante Leen